Pages

Monday, December 16, 2013

bodoh betul budak gemuk itu.

hari  Ahad sedang perlahan-lahan merangkak masuk ke hari Isnin.

siang tadi, entah kenapa, aku tengok kembali album-album lama di facebook. dari yang tahun 2010, 2011, 2012 sampai lah ke awal tahun 2013. stalk diri sendiri, bukan selalu. setiap gambar, diberi reaksi berlainan oleh aku dan fikiran. ada yang buat aku tersengih seorang diri, ada yang menyebabkan aku buat poker face, tak kurang juga yang buat aku mecebik.

"i was so thin back then."

kritikan kepada diri sendiri. sekeping gambar dengan tulang pipi yang obvious, ya, itu gambar aku dua tahun lepas. dengan pashmina kelabu yang melekap di muka. nampak kurus, muka nampak flawless habis. nak bandingkan dengan yang sekarang, hmmppphhhh.

dan bila rasa nak kurus tu datang, serta-merta lah teringat seseorang tu, dan seseorang yang lagi satu. seorang lelaki, dan seorang perempuan kurus, bertulang pipi tersembul, dan ruang antara celah peha yang entah berapa banyak inci.

teka apa?

teka siapa yang bodoh pernah memperhamba diri sendiri di mangkuk jamban setiap hari selepas dia terlebih makan, semata-mata nak jadi kurus macam seorang perempuan lain yang pernah ambil kebahagiaan dia?

bodoh betul budak gemuk itu.

No comments: